Rozprávala som si s riaditeľkou súťaže Czech and Slovak Hairdressing Awards, pani Luciou Záhorcovou zo spoločnosti Henkel/divízie Schwarzkopf Professional.
Aktuálny 14. ročník súťaže Czech and Slovak Hairdressing Awards vyberie najlepších kaderníkov roku 2015. O novom ročníku súťaže aj ročníkoch predchádzajúcich som sa rozprávala s riaditeľkou súťaže, pani Luciou Záhorcovou zo spoločnosti Henkel divízie Schwarzkopf Professional. Vedeli ste, že posledného ročníka sa zúčastnilo 99 kaderníckych salónov s 200 prihlásenými kolekciami? To a mnoho ďalších zaujímavých vecí okolo súťaže HDA 2015 sa dozviete z rozhovoru.
Rozhovor s riaditeľkou súťaže Czech and Slovak Hairdressing Awards 2015 pani Luciou Záhorcovou
14. ročník Czech and Slovak Hairdressing Awards sa koná po ročnej odmlke. Čo je dôvodom toho, že sa minuloročný ročník súťaže neuskutočnil?
∴ Lucie Záhorcová: O konania súťaže 1x za dva roky sme sa rozhodli už v roku 2012 po Kaderníkovi roka spojeným so svetovou premiérou vlasových trendov Essential Looks. Tento rok je to teda už druhýkrát, čo sa súťaž koná na dvojročnej báze. Je to koncept, ktorý nasledujú aj okolité krajiny. Množstvo kolekcií, ktoré sa nám do posledného ročníka prihlásilo len potvrdzuje, že to bol dobrý krok.
V odborných kruhoch je Czech and Slovak Hairdressing Awards vnímaná ako najprestížnejšia kadernícka súťaž a to nielen v Česku a na Slovensku. Ako veľkú účasť zo strany kaderníkov tento rok v 14. ročníku súťaže očakávate?
∴ Lucie Záhorcová: Podľa informácií z regiónov odhadujeme účasť vysokú. Záujem o súťaž každoročne stúpa a teší nás, že sa do Kaderníka roka hlási čoraz viac nových tvárí. V minulom ročníku sme dosiahli historického rekordu v počte prihlásených salónov (99), ktorých kaderníci zaslali vyše 200 kolekcií. Ambíciou je samozrejme toto číslo naďalej zvyšovať.
Hoci vidím, že je zo strany kaderníkov a kaderníckych salónov čím ďalej tým väčší záujem o pánsku klientelu, je to poznať aj na počte prihlásených prác od súťaže? Nezaostáva práve táto kategória čo do dostatočného množstva konkurujúcich si prihlásených prác?
∴ Lucie Záhorcová: Je to presne naopak, nárast počtu pánskych kolekcií je tak dramatický, že práve v tejto kategórii prebieha najväčší súboj o nominácie. Dámskych kolekcií je samozrejme stále viac, ale sú rozdelené do regionálnych podkategórií, zatiaľ čo pánska komercia je jedna pre obe krajiny.
Je v súťaži Czech and Slovak Hairdressing Awards kategória, o ktorú je väčší záujem než o ostatné?
∴ Lucie Záhorcová: V posledných rokoch je to predovšetkým už spomínaná kategória Pánsky komerčný účes. Len v minulom ročníku došlo k dvojnásobnému nárastu počtu kolekcií. Je to dané jasným trendom posledných rokov, kedy sa pánska klientela stáva významnou súčasťou kaderníckeho biznisu.
Hlási sa u nás do súťaže predovšetkým ostrieľaní kaderníci alebo sa kvalitné práce nájdu aj medzi mladými kaderníkmi?
∴ Lucie Záhorcová: Hovorí sa, že vždy je ťažšie víťazstvo obhajovať než ho získať … Preto je prirodzené, že ostrieľaní kaderníci a predovšetkým víťazi časom súťaž opúšťajú a odovzdávajú pomyselné žezlo novým tváram. A tak je to asi správne. Na trhu je veľa šikovných kaderníkov, o ktorých sa zatiaľ nehovorí. A my sme tu preto, aby sme ten skrytý talent ukázali svetu a pomohli zviditeľniť nádejných kaderníkov ako v profesionálnom svete tak u verejnosti.
V čom býva najväčšia slabina do súťaže prihlásených prác?
∴ Lucie Záhorcová: Niekedy majú kaderníci tendenciu fotky „vyšperkovať“. Či už sa jedná o výrazné pozadie, rušivé doplnky alebo viditeľné úpravy fotografií, vždy to samotnej práce uberie potrebné body. Všetci súťažiaci by mali predovšetkým myslieť na to, že sa jedná o kadernícku súťaž a samotná „kadeřničina“ má v hodnotení 80ti percentnú váhu. Oveľa dôležitejšia je kreativita, nápad, čistota strihu, kvalita farby …
Aký je časový harmonogram 14. ročníka súťaže HDA?
∴ Lucie Záhorcová: Na Kaderníkovi roka intenzívne pracujeme už od júna 2015, kedy sa pripravoval PR plán, prihlášky, pravidlá … Teraz je práca na strane kaderníkov, ktorí majú do konca roku 2015 čas na zaslanie prác k nám do spoločnosti. A potom už je zase práca na nás – očíslovať jednotlivé práce alfanumerickými kódmi pre zachovanie objektívneho a nezávislého hodnotenia, zostaviť novinársku a odbornú porotu, uskutočniť na konci januára porotcovske dni a v 2. týždni vo februári tlačovú konferenciu. A potom sa až do 16. apríla točí všetko okolo príprav na samotný galavečer.
Kto je podľa vás najväčšou hviezdou súťaže Czech and Slovak Hairdressing Awards všetkých predchádzajúcich ročník, ktorá vyrástla práve vďaka tejto súťaži?
∴ Lucie Záhorcová: Prostredníctvom súťaže veľa vyrástol Michal Zapoměl, určite si všetci pamätajú na jeho kolekciu, ktorá zožala potlesk po stojačky – to sa v ďalších ročníkoch už neopakovalo. Ďalej je to určite Jana Burdová, ktorá je takou „matadorkou“ súťaže a zaslúžene si odniesla tri víťazstvá a najvyššiu cenu Siene slávy. Ale je to aj mnoho ďalších kaderníkov, ktorí aj cez to, že nezískali cenu najvyššiu, sú výrazne vidieť v jednotlivých kategóriách. Z profesionálneho hľadiska si myslím, že vďaka súťaži „vyrastie“ každý – ocenený aj neocenený. Samotné vytvorenie kolekcie vyžaduje toľko práce a úsilia, že nie je možné sa neposunúť.
Členom Siene slávy v rámci súťaže sa automaticky stáva kaderník, ktorý v rámci troch ročníkov súťaže získal titul Kaderník roka. Ktorí českí a slovenskí kaderníci už dosiahli túto métu?
∴ Lucie Záhorcová: V súčasnej dobe je to zatiaľ len Jana Burdová, ktorá získala tri celkové víťazstvá.
Čo čaká víťaza jednotlivých kategórií a absolútneho víťaza po súťaži? Získava od organizátora súťaže, spoločnosti Schwarzkopf Professional, ktorá je divíziou spoločnosti Henkel, nejakú podporu a zázemie pre svoj ďalší rozvoj alebo pre prezentáciu svojej práci treba na medzinárodných súťažiach?
∴ Lucie Záhorcová: Snažíme sa víťaza prezentovať ako na medzinárodnom, tak domácim poli. Spolupracujeme s inými krajinami, ktoré organizujú Kaderníka roka a víťezovia sa väčšinou zúčastňujú odborných porôt počas porotcovských dní. Rozhodne sú víťazi jednotlivých kategórií prezentovaní v médiách, dozvedá sa o nich laická aj odborná verejnosť. Snažíme sa o úzku spoluprácu v oblasti PR, vzdelávanie a samozrejme má víťaz možnosť vytvoriť vlastnú autorskú show na nasledujúcom slávnostnom galavečere.
Schwarzkopf Professional Hairdressing Awards prebieha aj v ďalších krajinách sveta. V ktorých konkrétne?
∴ Lucie Záhorcová: Súťaž sa organizuje v mnohých krajinách po celom svete – pre príklad je to kolíska súťaže Anglicko, ďalej Francúzsko, Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko, Holandsko, Rusko, Austrália, Nový Zéland alebo Kanada.
Bude vyhlásený 14. ročník súťaže Czech and Slovak Hairdressing Awards v niečom výnimočný?
∴ Lucie Záhorcová: Pre mňa je každý ročník niečím výnimočný a verím, že tomu nebude tento rok inak. Tešíme sa do nového priestoru vo Forum Karlín, na skvelý program, opäť unikátnu vlasovú show … A uvidíme aká prekvapenie nás tento rok čakajú.
Lucie Záhorcová pôsobí v spoločnosti Henkel/divízii Schwarzkopf Professional na pozícií manažérky vzdelávania a partnerských eventov od roku 2010. Okrem vzdelávania a organizácie eventov (roadshow, kongresy, Kaderník roka) je zodpovedná za klientsky časopis VOICE a ďalšie projekty v oblasti rozvoja spolupráce s kaderníckymi salónmi . Prvý ročný súťaže organizovala v roku 2011. V roku 2012 získala možnosť spojiť galavečer Kaderníka roka sa svetovou premiérou vlasových trendov Essential Looks, ktorého sa v Prahe zúčastnilo cez 1500 kaderníkov zo 43 krajín sveta. Od roku 2013 je zodpovedná ako za Českú republiku tak Slovensko. Do Schwarzkopf Professional prešla z Letiště Praha, kde pôsobila ako Event Manažérka zodpovedná za klientské akcie v priestoroch Letisko Praha a medzinárodne konferencie. Vyštudovala Prevádzkovo ekonomickú fakultu na Českej poľnohospodárskej univerzite.
Zdroj obrázkov: archiv Lucie Záhorcová, poskytol Blue Gekko